Sosyal medya erişimi bu yöntemle kesildi!

Gerçek ortaya çıktı!

Sosyal medya erişimi bu yöntemle kesildi!

 Türkiye'yi yasa boğan terör saldırısı sonrasında durdurma kararı olmadığı halde sosyal medyaya ulaşımda uzmanlar iletişimde yaşanan soruna ‘*boğazını sıkmak' adı verilen tekniğin devreye alındığını öne sürüyor

Ankara'daki terör saldırısının ardından Twitter ve Facebook gibi sosyal medya sitelerine erişimde sorun yaşanırken, Twitter'in resmi hesabından yaptığı, "Türkiye'de birçok yerde erişim sorunu yaşandığı haberi alıyoruz. Sorunu araştırıp, erişimi tekrar sağlamayı umuyoruz" açıklaması bu işlemin teknik olarak nasıl gerçekleştirildiği sorusunu gündeme getirdi. Uzmanlar, bu işleme, "throttling" yani Türkçe ifadesi ile boğazını sıkmak/kesmek adı verildiğini belirtirken olayın olduğu gün sosyal medyaya ulaşımda sorun yaşanmasını otoyol örneğiyle anlatıyor. Buna göre söz konusu sitelere açılan otoyol şeritlerinin sayısı, erişimi yavaşlatmak ya da engellemek için azaltılıyor. Normalde, 5 şeritli olan yol 1'e düşürülüyor. Abone, şerit ya da bant sayısı ciddi biçimde azaltıldığı için siteye giremiyor.

TWİTTER VE FACEBOOK YAVAŞLADI!

Sosyal medya uzmanı ve bilişim avukatı Serhat Koç, sitelerin teknik olarak yavaşlatılabildiğini belirterek, "İnternet sağlayıcılarında, her siteye ait çok sayıda IP havuzu var. Bu havuzdaki IP'lerin bant genişliği düşürülebilir. Nedeni politik ya da ticari olabilir. Türkiye'de bu konuda yasal bir düzenleme yok. Yavaşlatma yapılan şirket bu konuda hakkını arayabilir" dedi.

‘HIZLI GİDİŞE ENGEL'

Alternatif Bilişim Derneği Üyesi Barış Büyükakyol da Türkiye'de Twitter ve Facebook gibi her internet sitesinin kullandığı bir bant genişliği olduğunu belirterek, "Bu bant genişliği birkaç tuşluk işlemle daraltılabilir. Bunu daraltırsanız, geçebilecek veri hacmi düşerek site yavaşlar. Buradaki daraltmaya da ‘throttling' işlemi denir. Yani Twitter'ın kendi ana sunucusuna giden otoyolun şeritleri kapatılıyor. Yoldan hızlı gidilmiyor" dedi.

1 MİLYONA YAKIN ‘PATLAMA' TWIT'İ ATILDI

Ankara'daki bombalı saldırı, sosyal medyaya damga vurdu. Erişim engeli yavaşlatsa da Twitter'da 2 günde 1 milyona yakın patlamayla ilgili twit atıldı.

ERİŞİM ENGELİ TWİT'LERİ YARILADI

Cumartesi günü Ankara'da yaşanan ve son açıklamalara göre 97 vatandaşın ölümüne neden olan bombalı saldırı, Twitter'da da en çok konuşulan konu oldu. Ancak cumartesi günü internetteki yavaşlama atılan twit'lerin de azalmasına yol açtı. Sosyal medya analiz şirketi Somera verilerine göre, saldırıdan önceki haftada günde ortalama 7.3 milyon Türkçe twit atılırken, 10 Ekim Cumartesi günü internet kesintilerinin etkisiyle bu rakam 3.8 milyona geriledi, yani yarıya düştü. 11 Ekim Pazar günü ise atılan twit sayısı tekrar yükseldi ve 6.6 milyona çıktı. Atılan twit'lerin önemli bir kısmında Ankara ve patlama kelimeleri geçti. Cumartesi günü atılan 3.8 milyon Türkçe twit'in 420 bin 825 adedi Ankara'daki patlamayı konu edinirken, ertesi gün ise bu rakamlar sırasıyla 6.6 milyon ve 549 bin 111 olarak gerçekleşti

SURUÇ'TA ENGEL OLMAMIŞTI

20 Temmuz Pazartesi gerçekleşen Suruç katliamında da erişim yavaşlamış, ancak kullanım hızla normal seviyeye dönmüştü. Yasağın ilk saatinde yasakla ilgili 15 binden fazla, yani Ankara'daki saldırıyla ilgili tüm gün atılan ilgili twit'lerin yarısı atılmıştı. İlerleyen saatlerde de normal kullanım alışkanlıklarına dönülmüştü.

3 TWIT'TEN 1'İ #KARAGÜN DEDİ

Hafta sonu Twitter'da en çok kullanılan hashtag 150 binden fazla kullanılan #karagün oldu. Bunu 120 bin ile #ankaradayız ve 100 bin ile #yastayız hashtag'i takip etti. İki günde sosyal medyaya erişim engeli ile atılan twit'lerin sayısı 44 bin 187 olarak gerçekleşti. Erişim engeliyle ilgili en çok kullanılan hashtag'ler ise 20 bin kezden fazla kullanılan #twitterblockedinturkey oldu.

 

(Deniz ÇİÇEK / Meltem ERSOY HABERTÜRK)

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.