35. madde yetmez zihniyet de değişmeli

Darbelere gerekçe gösterilen TSK İç Hizmet Kanunu'nun 35. Maddesinin değişmesini yorumlayan hukukçular bir yandan düzenlemeye destek verdi diğer yandan "Darbe bahanesi bitmez" tespitinde bulundu.

35. madde yetmez zihniyet de değişmeli

Darbelere yasal gerekçe olarak gösterilen Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK) İç Hizmet Kanunu'nun 35. maddesini değiştiren düzenleme TBMM Genel Kurulu'nda kabul edildi. Maddede yer alan "Silahlı Kuvvetlerin vazifesi Türk yurdunu ve anayasa ile tayin edilmiş olan Türkiye Cumhuriyeti'ni kollamak ve korumaktır" ifadesi değişti.

Madde, "Silahlı Kuvvetlerin vazifesi, yurtdışından gelecek tehdit ve tehlikelere karşı Türk vatanını savunmak, caydırıcılık sağlayacak şekilde askeri gücün muhafazasını ve güçlendirilmesini sağlamak, TBMM kararıyla yurtdışında verilen görevleri yapmak ve uluslararası barışın sağlanmasına yardımcı olmaktır" şeklinde düzenlendi.

HUKUKÇULAR YETMEZ AMA EVET DEDİ

35. maddede yapılan değişikliğe hukukçulardan destek geldi. Hukukçular yapılan düzenlemenin önemli olduğunu belirtirken tek başına darbelerin önlenmesi için yeterli olmadığını; zihniyet değişikliğine ihtiyaç olduğunu ifade etti. Hukukçuların görüşleri şöyle:

MISIR'DA 35. MADDE Mİ VARDI?

Emekli Asker Hakim Ümit Kardaş: 35. madde darbecilerin kendilerine meşrutiyet sağladığı maddeydi. Olmasaydı da bir bahane bulunup darbe yapılırdı. '35. madde değişti, ordu da değişti, zihniyet de değişti' gibi bir şeye girmeyelim. Ordu olduğu gibi duruyor. Askeri yargı bütün genişliğiyle devam ediyor. Genelkurmay şeffaf değil.

Yani kurumsal veya zihniyet bağlamında değişen bir şey yok. Değişen yanlış yorumlanıp uygulanan 35. madde. Yaşar Büyükanıt yetkimizi Anayasadan alıyoruz diyordu. Mısır'da darbe yapıldı. Orda bir madde mi vardı sanki. Ordunun iç işleyişine ilişkindi, memleketin iç hizmetine ilişkin değildi. Genelkurmayın yapısal, kurumsal sınırlar içerisine çekilip düzenlenmesi lazım. Genelkurmay 1970 den beri özerk, Milli Savunma Bakanlığının içi boş, önemli olan bu değişiklikleri yapmak.

DARBEYE BAHANE BİTMEZ

Emekli Askeri Hakim Faik Tarımcıoğlu: Suni bir maddeydi. Hep bahane olarak kullandılar. 27 Mayıs'tan sonra, darbeye meşrutiyet verme duygusuyla anayasaya verilmişti. Darbenin gerekçesi olamazdı. 27 Mayıs darbesinden sonra kullanıldı hep. Medya tarafından Kenan Evren'in bütün konuşmalarında 35. maddeye atıf yapılıp, manşet atılırdı.

Demokrasi açısından bir kamburdu. Daha önce kaldırılmalıydı. Darbeler bitmez, zihniyet darbe yapmak istetirse 35. madde olmadan da yaparlar. Bir general '35 madde kaldırılsa ne olur. Atatürk'ün herhangi bir sözünü, darbe gerekçesi yapabiliriz' demişti. Kaldırılması iyi olmuştur ama geç kalınmıştır.

BU DÖNEM İÇİN ÖNEMSİZ

Avukat Ergin Cilmen: İç Hizmet Kanunu'nun 35. Maddesinin kaldırılması çok daha önceden yapılması gereken bir işti. 1990'da kaldırılsaydı önemli olurdu. O dönemde militarizm ayaktaydı. Şuan Genelkurmay Başkanları hapishanede yargılanırken, Ergenekon, Balyoz ile militarizm içerdeyken şimdi bir önemi yok. Bu gündemdeyken olsaydı önemli olurdu. Genelkurmay hala Milli Savunmaya Bakanlığı'na bağlanmamış. Darbeye karşıysak Genelkurmay, milli savunmaya tam anlamıyla bağlanıp kontrol ve denetim altına alınması gerekirdi.

Askerlik tanımı da değişti

MHP'nin karşı çıktığı 43 maddeden oluşan kanun tasarısı askerlik tanımı da değiştirildi. 'Askerlik, Türk vatanını, istiklal ve Cumhuriyetini korumak için harp sanatını öğrenmek ve yapmak mükellefiyetidir' şeklindeki madde, 'Askerlik, harp sanatını öğrenmek ve yapmak mükellefiyetidir' şeklinde düzenlendi.

Toplumsal olaylarda yetki Bakanlar Kurulu'nun

Düzenlemeyle birden fazla ilde çıkabilecek olaylara karşı müdahalede yetkiler, Bakanlar Kurulu'na aktarıldı. Meslekte en az 17 yılını dolduran sözleşmeli erbaş ve erlere kamu kurum ve kuruluşlarındaki uygun kadrolara atanma imkanı tanındı. Türk Silahlı Kuvvetler mensuplarına siyasi faaliyette bulunma yasağı da getirildi.
KAYNAK: BUGÜN GAZETESİ
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.