Cumhuriyet tarihinin rekor ihalesi sonuçlandı

Cumhuriyet tarihimizin en büyük rakamlı ihalesi olarak kamuoyunda merakla beklenen İstanbul’a yapılacak 3. Havalimanı ihalesini KDV’siyle birlikte 26 milyar euroyu geçen rakamıyla Limak-Kolin-Cengiz-Mapa-Kalyon Ortak Girişim Grubu kazandı.

Cumhuriyet tarihinin rekor ihalesi sonuçlandı

 İstanbul’a 3’üncü havalimanı ihalesinde Cumhuriyet tarihinin rekor rakamı çıktı: 22.1 milyar euro+ KDV (34.1 milyar dolar)

İstanbul’a inşa edilecek 3’üncü havalimanı ihalesinde Cumhuriyet tarihinin en büyük satış rakamı ortaya çıktı. Türkiye’nin en büyük grupları arasında kıyasıya çekişmenin yaşandığı ihalede en yüksek teklifi KDV hariç 22 milyar 152 milyon euro ile Limak-Kolin-Cengiz-Mapa-Kalyon Ortak Girişim Grubu verdi. Rakam yüzde 18 KDV’yle birlikte 26 milyar euroyu geçti. 17 şirket şartname almasına rağmen, ihaleye TAV, IC-Fraport Ortak Girişim Grubu, Cengiz-Kolin-Limak-Mapa-Kalyon Ortak Girişim Grubu ve Makyol İnşaat teklif verdi. İhalede ilk teklifler kapalı zarflarda sunuldu.

Zarftan 20 milyar euro çıktı

3’üncü havalimanının 25 yıllık kira bedeli için kapalı zarflarla verilen ilk teklifler birbirinden büyük farklılık göstermesi bakımından önce salonda şaşkınlık yarattı. KDV hariç Makyol, 4 milyar euro; TAV 9 milyar euro; Limak-Kolin-Cengiz-Mapa-Kalyon Ortak Girişim Grubu 12 milyar 682 milyon euro ve IC İçtaş-Fraport Ortak Girişim Grubu 20 milyar euro kira bedeli teklif etti. Açık artırma öncesinde en düşük teklifi veren Makyol ihaleden çekildi. En yüksek teklif olan 20 milyar euro üzerinden açık artırmaya geçildi. IC-Fraport, Cengiz-Kolin-Limak-Mapa-Kalyon ve TAV açık artırmada yarıştı.

Kalan 3 firmanın açık artırma turlarında birbiri ardına fiyat artırımına başlamasına, Komisyon Başkanı DHMİ Genel Müdür Yardımcısı Funda Ocak da yorumsuz kalamadı. Ocak, “Tekliflerin hızına yetişemiyorum” diye konuştu. 29’uncu tura gelindiğinde IC Fraport, teklifi 21 milyar 50 milyon euroya çıkardı.

İhale 6 saat 15 dakika sürdü

TAV, 30. turda 5 dakikalık mola aldı. Ancak TAV’ın molası, 25 dakika kadar sürdü. Molanın ardından açık artırmada en yüksek teklif, kısa sürede 22 milyar euroyu aştı. 73’üncü tura gelindiğinde TAV, bir kez daha mola istedi. 10 dakika süren molanın ardından yeniden açık artırmaya geçildi ve TAV çekildiğini açıkladı.

22 milyar 100 milyon euroya ulaşan açık artırmada 87. tura gelindiğinde IC-Fraport mola istedi. Molanın ardından iki şirket açık artırmaya devam etti. IC-Fraport Grubu ihaleden çekildiğini açıkladı. Böylece ihalede 25 yıllık kira bedeli için en yüksek teklifi 22 milyar 152 milyon euro artı KDV’yle Limak-Kolin-Cengiz-Mapa-Kalyon Ortak Girişim Grubu verdi. İhale 6 saat 15 dakika devam etti, kazanan 97 turun sonunda belli oldu.

3. havalimanı 2018’de açılacak

LİMAK’IN patronu Nihat Özdemir, ihaleden sonra kameraların karşısına geçti ve Türkiye’nin hatta dünyanın en büyük projesinin ihalesini şeffaf, açık ve hiçbir kötü düşünceye meydan vermeden sonuçlandırdıklarını vurguladı. Türkiye’nin büyüdüğünü, İstanbul‘un ise daha da hızlı büyüdüğünü kaydeden Özdemir, “İstanbul’un 2 havalimanının da istiap hadleri son noktaya geldi. 25 yıl için 22 milyar 152 milyon euro artı KDV kira vererek ihaleyi kazandık. İnşallah 2018 sonunda yeni havaalanını bitirip hizmete geçireceğiz” diye konuştu.

Havalimanı için de 10 milyar 247 milyon euro yatırım yapacaklarını ifade eden Özdemir, “Teklif ettiğimiz tutar 25 yıla eşit olarak bölünerek ödenecek, her yıl için de KDV eklenecek. Şartnameye göre bu işte yüzde 20 özsermaye yatırılması gerekiyor. Biz de buna göre halledeceğiz, zorluk yaşayacağımızı zannetmiyorum. Finansman için hem içeri hem dışarı bakacağız. En geç 1 yıl içinde ilk kazmayı vuracağız” dedi.

Dünyanın en büyüğü olacak

İstanbul’a 3’üncü havalimanı Karadeniz kıyısında, eski maden ocakları bölgesinde, Yeniköy ile Akpınar köyleri arasına inşaa edilecek. 4 etapta tamamlanacak havalimanı kazma vurulduktan sonra 42 ay içinde tamamlanacak. Havaalanı 2018 sonunda devreye girecek. Yıllık 150 milyon yolcu kapasitesiyle dünyanın en büyüğü olacak. İnşaatta 350 bin ton çelik, 10 bin ton alüminyum, 415 bin metrekare cam kullanılacak. 2.5 milyar metreküp alan doldurulacak. Orman alanındaki 657 bin ağaç kesilecek, 1.8 milyonu ise taşınacak.

Yöntem son anda değişti

Üçüncü havalimanında ilk sürpriz ihale yönteminin değişmesi oldu. İhale Komisyonu Başkanı Funda Ocak, kapalı usulde pazarlık yerine ihalenin kamuoyunun gözü önünde açık artırma yöntemiyle yapılmasına karar verdiklerini açıkladı. VATAN bu konuyu bir süre önce gündeme getirmiş ve ihalenin kapalı kapılar ardından yapılacağını duyurmuştu.

Nasıl kâra geçer?

İHALEYİ kazanan konsorsiyumun cebinden 25 yıllık kira bedeli ve inşaat yatırımıyla birlikte 36 milyar 387 milyon euro çıkacak. Konsorsiyum kâr edebilmesi için 25 yıl boyunca her gün en az 5.2 milyon dolar para kazanması gerek.

Rekoru 5’e katladı

26.1 milyar euroluk teklif kamu tarihinin en yüksek satışı unvanını da elde etti. Önceki ihalelerde en yüksek teklif 6.5 milyar dolar ile 2005’te Türk Telekom ihalesinde verilmişti. Köprü ve otoyolda Koç-Ülker-UEM 5.7 milyar dolarlık teklifte bulunmuş ancak ihale iptal olmuştu.

Allah kazananlara kuvvet versin

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, ihaleye katılan şirketleri yürekten kutladığını belirten Yıldırım, “Bu bir yarış, yarışın sonunda herkesin kazanmasına imkan yok. Adil ve şeffaf bir yarış oldu. Bu havalimanı Türkiye’nin belki gelecek 50 yılına hitap edecek” diye konuştu. Havalimanı için toplam yatırım maliyetinin 10 milyar euro olduğunu dile getiren Yıldırım, “Toplamda yapılacak yatırım 90 milyar liraya ulaşacak” dedi. Bakan Yıldırım, İstanbul’a yapılacak havalimanının Türkiye’nin 2023 havacılık vizyonunun en önemli eserlerinden biri olacağını sözlerine ekledi. Yıldırım, şunları kaydetti: “Allah, havalimanını yapanlara güç-kuvvet versin. Ülkemize ve milletimize hayırlı olsun.”
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.