Trabzon'da ayaklanma çıkaran sorun, Meclis gündeminde!

İşte detaylar...

Trabzon'da ayaklanma çıkaran sorun, Meclis gündeminde!

 CHP Milletvekilleri TBMM’de basın toplantısı düzenleyip, fındık fiyatlarında son haftalardaki büyük düşüşü ve sektörün sorunlarını, Meclis gündemine taşıdı.

 

            CHP Genel Başkan Yardımcısı Ordu Milletvekili Seyit TORUN, CHP Grup Başkanvekili Engin ALTAY, Trabzon Milletvekili Av. Haluk PEKŞEN; Sakarya Milletvekili Engin ÖZKOÇ, Giresun Milletvekili Bülent Yener BEKTAŞOĞLU, Samsun Milletvekili Kemal ZEYBEK, Samsun Milletvekili Hayati TEKİN, Zonguldak Milletvekili Ünal DEMİRTAŞ ve Kocaeli Milletvekili Tahsin TARHAN’ın TBMM’de gerçekleştirdiği basın toplantısında fındık sektörünün sorunları ele alınıp, acilen devlet politikasının geliştirilmesi gerektiğine vurgu yapıldı.

 

            Trabzon Mv. Av. Haluk PEKŞEN basın toplantısında yaptığı konuşmada, sektörün büyük bir tekelleşme baskısı altında olduğunu vurgulayarak, serbest piyasa koşullarından bahsetmenin mümkün olmadığı şartlarda oluşan fiyatın, üreticiyi büyük mağduriyete sürüklediğini söyledi.

 

            PEKŞEN, “Spekülatif olarak fındık fiyatlarında meydana gelen büyük düşmeyi geri döndürecek bir alımın, kısa sürede yapılması gerekiyor. Alım garantisinin kaldırıldığı, tekelleşme baskısı altındaki piyasada oluşan fiyatlar, üretici için perişanlık yaratıyor. Sadece üreticiler için değil, ihracatçılar için de aynı şey geçerli, sanayiciler için de…” dedi.

 

            “Devletin fiyatlarda oluşan baskıyı kaldırmak için, yeniden fiyatın kabul edilebilir sınırlara taşınması için mutlaka bir alım politikası planlaması gerektiğine; bununla beraber ihracata desteğinin ivedilikle sağlanmasına” vurgu yapan PEKŞEN, “Türkiye’nin fındıkla ilgili politikasının olamaması, her yıl fındıkla ilgili bir sürü spekülasyon yapılmasına neden oluyor; çok sayıda üretici ya mağdur oluyor; ya da büyük zararlara uğruyor; bununla ilgili fındık sanayi mutlaka devlet tarafından artık bir politika doğrultusunda desteklenmeli; bu desteğinde kalıcı olarak Karadeniz Bölgesinde fındık üreten illerimizde yaygın hale getirilmesi ve yalnızca bu ürünle sınırlı tutulması gerekiyor; Devlet, finansman desteği, yatırım planlaması desteği; yatırım teşvikleri olarak fındık sektörünü desteklemeli; fındık sektörüne desteğin tam teşvik kapsamında olması zorunludur.” dedi.

            PEKŞEN “Türkiye’de fındık sektöründe katma değeri yüksek üretime geçilmesinin, markalaşmaya yönelik planlama yapılması zorunlu olduğunu; fındığa dayalı sanayinin geliştirilip, fındığın katma değerinin Türkiye’de kalması için yatırımların teşvik edilmesi gerektiğini; Üreticinin ürününü üretici birlikleri veya kooperatifler üzerinden gerçekleştirmesinin sağlanması gerektiğini; fındık sanayinin devletin tam teşvik kapsamına alınması; bu teşvikin Karadeniz Bölgesi’nin tamamına yayılması; finansmanı için de Kalkınma Bankası’nın devreye sokulması; Türkiye’de atılım yapan diğer sektörlere uygulanan üç ayaklı gelişme planının fındık sanayisine de uygulanması gerektiğini” vurguladı.

 

FINDIK ÜRETİMİNDE VE TİCARETİNDE DÜNYA LİDERİ TÜRKİYE

 

  • Türkiye'de yaklaşık 700 bin hektar arazide aile işletmeciliği biçiminde 400.000 kadar çiftçi fındık üretimiyle uğraşmaktadır. Fındık, yetiştirildiği bölgede doğrudan ya da dolaylı olarak 8 milyon nüfusu ilgilendirmekte olup, bu durum fındığın sosyo-ekonomik önemini artırmaktadır.

  • Son beş yıllık (2010-2014) ortalamalara baktığımızda, 778 bin tonluk dünya fındık üretiminin yaklaşık %68’ini (530 bin ton), 675 bin ton kabuklu fındık karşılığı dünya ihracatının %76’sını Türkiye gerçekleştirmektedir.

  • Türkiye fındık üretiminin ortalama %85’ini ihraç etmektedir.

  • Türkiye, 2015 yılında 240.137.287 kg fındık ihracatı karşılığında, 2.827.316.418 $ ihracat geliri elde etmiştir.

 

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.