Akyazı projesi baştan aşağı yanlış

KTÜ öğretim üyesi Prof. Dr. Bektaş, Akyazı projesindeki risklere dikkat çekip uyarılarda bulundu.

 Akyazı projesi baştan aşağı yanlış

Akyazı projesinin masif dolgu olarak yapıldığını söyleyen Bektaş, projenin kanallarla bölünmüş dolgu modeli olarak yapılması gerektiğini söyleyerek, heyelan riskine dikkat çekti. Bektaş, "Proje kıyıdan uzak ada şeklinde yapılmalıydı" diyerek Soçi ve OR-Gİ’yi örnek gösterdi.

HEYELAN RİSKİ

Trabzon Jeoloji Mühendisleri Odası Başkanı Semih Peker’in, Akyazı Stadı’nın orijinal projelerinde görülen su kanalları yapılmadığı iddiası üzerine konuşan KTÜ öğretim üyesi Jeoloji Mühendisi Prof. Dr. Osman Bektaş, "Bol yağış alan, dik yamaçlı, faylı-kırıklı bir yapıya sahip Akyazı aktif heyelan sahasında" diye konuştu.

ADALAR ŞEKLİNDE

Proje yapılmadan önce 2011’de de bu önerilerde bulunduğunu hatırlatan Bektaş, masif dolgu yerine ada şeklinde veya kanallarla bölünmüş dolgu modeli olması gerektiğini vurguladı. Bektaş, "Proje bölünmüş yarım ada veya kıyıdan uzakta adalar şeklinde olmalıydı" görüşünü bildirdi.

JAPON MODELİ

Projenin denizden daha uzak ve ada şeklinde yapılması gerektiğini savunan Bektaş, Japonya modeli OR-Gİ havaalanının doğru bir proje olduğunu söyledi. Bektaş, "Ada şeklindeki dolgu alanına tıpkı Soçi’de olduğu gibi iki adet yer altı tüneli ve bir yer üstü köprüsü ile ulaşım sağlanmalıydı" dedi.

Heyelan riski artar

Bektaş, dolgu alanında 1 metre çapında, 20 metre boyunda 4 bin beton direklerin dikileceği bilgisine ulaştığını söyleyerek "Beton kazıklar dolgu sahasının geçirimsizliğini arttıracak. Bu nedenle Akyası aktif heyelan sahasının önüne, böyle bir dolgu ve beton seti geçilmesi Akyazı’daki yer altı su seviyesini yükseltip heyelan riskini arttırır" dedi.

Ne yapılmalı?

Masif dolgu yerine ada şeklinde veya kanallarla bölünmüş dolgu modeli yapılsaydı:
1- Akyazı aktif heyelan sahasında yer altı su seviyenin yükselmesini önler ve heyelan riskini azaltırdı.
2- Dolgu alanı üzerindeki tesislerin kolonlarındaki korrezyon yer altı su seviyesinin yükselmesiyle artardı.
3- Denizin ekolojik dengesi korunurdu.
4- Heyelan sahasında ulaşım için tünel sürmek gerekmezdi.

TOKİ’den itiraz

Jeoloji mühendisleri Semih Peker ve Osman Bektaş, Akyazı projesi kapsamında "Dolgu ile kara arasında mutlaka su kanalı yapılmalı" görüşünü savunurken, "Su kanalları projede var ama uygulamada yok" dediler. Öte yandan TOKİ’den gazetemizin "TOKİ dikkat, bu iş sakat!" başlıklı haberine itiraz geldi. TOKİ, yaptığı açıklamada, bu süreçte su kanallarının yapılmadığını kabul ederken, "İş yüklenici firma tarafından süresinde yapılacak" savunmasında bulundu.



Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.